13. juni 2014

Regler for Herregruppen

Spill på banen før Herredagen

Det har vært noe snakk om hvorvidt det er lov å prøvespille banen før turneringer.
Reglene er klare på dette, men vi i herregruppen vil presisere at vi aksepterer spill på banen for de av dere som har anledning til å spille på dagtid!

Avstandsmåler

For alt spill i Herregruppens regi kan en spiller skaffe seg informasjon om avstander ved å bruke utstyr som bare måler avstander. Hvis en spiller under en fastsatt runde bruker utstyr for måling av avstander som er laget for å beregne eller måle andre forhold som kan påvirke hans spill (for eksempel helling, vindstyrke, temperatur etc.) bryter spilleren Regel 14-3 hvor straffen er diskvalifikasjon, uavhengig av hvorvidt en slik tilleggsfunksjon faktisk er brukt.

Fornuftig bruk av avstandsmåler

Når alle i ballen har slått ut sine baller og skal slå sitt andre slag er dette en anledning for deg med avstandsmåler å måle avstand til greenen eller det området du skal slå ballen til.Sørg for å stå bak ballen slik at du er i rett linje(uten å forstyrre andre) til din ball og til det stedet der ballen skal lande og mål deg frem til flagget/treet eller punktet der du vil at ballen skal lande. Deretter måler du avstanden til din ball fra der du står, og trekker fra dette tallet fra den første målingen. Da vet du avstanden til dit du skal slå ballen og du kan ta frem riktig kølle og være forberedt til å slå med en gang det er din tur. Er det du som skal slå først så må du måle som vanlig, men du kan jo prøve å gå i linjen til målet mens du planlegger slaget så sparer du litt tid.

Provisoriske greener

Det skal hulles ut ved spill på provisoriske greener på alle Herregruppens turneringer.

Tregt spill

Disse reglene gjelder til herregruppens deltakere klarer å spille på anbefalt tid.

Nedenfor kan du lese om alle områder hvor det SKAL slås provisorisk ball for å få ned letetiden.

Det tillates kun 2 minutter leting etter ball, og alle i ballen må ikke være med å lete. De som ligger på fairway eller slik til at de slipper å lete slår sine baller og hjelper så til med å lete om ikke 2 minutter er passert. Etter 2 minutter SKAL spilleren spille videre på den provisoriske ballen. Det er da ikke rom for å løpe tilbake til tee for å slå ny ball. Finner man ikke ballen(e) skriver man hullets par + 5 slag på det hullet og går videre., Brudd på regel straffes med 1 straffeslag. Gjentatte brudd straffes med diskvalifikasjon.

Andre anbefalinger:

Hull 1

Ligger du til venstre for greenen så ta IKKE med deg trallen/bag’en dit. Sett den fra deg mellom flagget og neste utslagssted, altså på greenens høyre side. Ta med deg riktig(e) kølle(r) og putter så du slipper å gå tilbake for å hente køller etterpå. Dette gjør at spillet går raskere.
Slår du deg inn i skogen på høyre side så slå en provisorisk ball og merk deg hvor den lander før du går å leter(kun 2 minutter)etter den første ballen. Få noen andre i ballen til å ta med seg den provisoriske ballen om du finner din i skogen(gjelder hele banen). For vi hjelper jo hverandre så det ikke blir kø.

Hull 2

Slår du ball inn i skogen på venstre side, så slår du en ny ball/provisorisk alt etter hvor lang inn i skogen du slo ballen. Går du til høyre eller i skogen på høyre side mot hull 1 skal provisorisk ball spilles.

Hull 3

Slår du ut i OB på venstre side så slå en ny ball. Ser det ut til at den er inne på banen men du er usikker slår du en provisorisk ball. Ellers gjelder regel to over. IKKE LET ETTER BALL SOM LANDER I OB.

Hull 4

Slår du til venstre må du huske på at dette er OB område og at den fortsetter bortover skogkanten noen hundre meter. Det er også OB på hele venstre side og opp til hvit tee. Det er ikke lov å lete etter baller der. Slå ny ball. Slår du en ball som ”ser” ut til å havne i bekken mellom veien og fairway så slår du en provisorisk idet du ikke er sikker på om den ligger i vannhinderet. Kun 2 minutter leting!

Hull 5

Skog høyre/venstre, provisorisk ball.

Hull 6

Skog venstre eller rough høyre/venstre, eller for langt forbi bunkerene, slå provisorisk.

Hull 7

Husk OB på venstre side. Går du den veien, slå en provisorisk ball. Samme gjelder for høyre side i rough og opp mot hull 8.

Hull 8

Det kan være vanskelig å finne ballen på venstre side av veien om den treffer veien. Provisorisk ball gjelder.

Hull 9

Fandenivoldsk rough til venstre mot green 7 og hele høyre side gjør at dette også er kandidat for en provisorisk ball. Husk at øvelseområdet er OB.

Oppsummering:

Bruk hodet og tenk på tiden, ikke let mer enn 2 minutter, alle må ikke lete. Dere skal ha brukt maks 1 time når dere går opp bakken til tee på hull 5. Tidene står på scorekortet, streb etter å følge dem.

[/et_pb_sidebar][/et_pb_column][/et_pb_section]